Wednesday, July 8, 2009

هجوم کوسه ای: هاشمی رفسنجانی و جمهوری اسلامی، برنده واقعی انتخابات!

تحلیل جالب و متفاوت GENEIVE ABDO در Foreign Policy مورخ 8 جولای (دیروز) ثابت می کند که برنده واقعی انتخابات کسی نیست جز اکبر هاشمی رفسنجانی.
در این تحلیل با اشاره به بیانیه جامعه مدرسین و محققین حوزه علمیه قم مبنی بر نامشروع بودن انتخاب مجدد احمدی نژاد، آن را نشانه ای از تشدید اختلاف مراجع و علمای قم با حلقه اطرافیان رهبر می داند. از علمای دیگری همچون آیت اله طاهری نیز به عنوان مخالف خامنه ای نام برده می شود که بسیاری از آنها از یاران نزدیک آیت اله خمینی بوده اند.
نویسنده عقیده دارد که بر خلاف ظاهر حاکی از مشکلات دموکراتیک ایران، آنچه در عمل با برطرف نمودن این مشکلات اتفاق خواهد افتاد، تقویت مردم سالاری دینی است.در ادامه آمده: " امروز بدون شک ایران احمدی نژاد و خامنه ای و مصباح یزدی و جنتی شکست خورده است و تشکیلات مذهبی قم، همسو با موسوی و میلیونها ایرانی متعلق به جریان مخالف دولت، به دنبال تعریف جدیدی از جمهوری اسلامی هستند.
در کوتاه مدت البته قربانیان و برندگانی متصور هستند. میرحسین موسوی همانند گوشت قربانی به نظر می رسد، چرا که بسیاری از طرفداران جناح حاکم همچون شریعتمداری کیهان، خواستار محاکمه و حبس وی هستند. اما برنده احتمالی این نبرد مذهبی اکبر هاشمی رفسنجانی است. بیانیه مجمع مدرسین و محققین قم که می تواند نشانه ای از این پیروزی باشد، نشان می دهد که رفسنجانی وقت خود را در مذاکره چند روزه با علمای قم به هدر نداده است. سیاستمدار خبره ای که زمانی به عنوان "کوسه" شناخته می شد، اکنون همان کاری را می کند که همیشه در آن استاد بوده؛ یعنی حرکت خاموش و بدون رد پا. او یک روز به عنوان مدافع حکومت مستبد ظاهر می شود و روز دیگر همدوش اپوزیسیون می ایستد. در حال حاضر موضع او بر هیچ کس به درستی آشکار نیست. و این شرایطی است که او می پسندد؛ مادام که اعضای حوزه علمیه قم خواسته های او را به انجام می رسانند.
وقتی اوضاع آرامتر شود، با آرام شدن خیابانها و در بند شدن رهبران اصلاح طلبان، البته ندای تغییر و اصلاح طلبی ساکت خواهد شد. با وجود این، ممکن است خامنه ای و احمدی نژاد به تدریج از سوی رفسنجانی و علمای دینی تضعیف شوند؛ علمایی که شاید علاقه چندانی به هاشمی نداشته باشند، اما او را برای نظام اسلامی مناسبتر می دانند.
در عین حال، رفسنجانی ممکن است برای تثبیت نظام هم که شده، چشم خود را بر محاکمه و حبس اصلاح طلبان؛ یعنی همان کسانی که در ماههای گذشته خود را طرفدار و حامی آنها خوانده، ببندد. البته در این صورت نیز این اولین بار نخواهد بود که او به اصلاح طلبان خیانت می کند.

No comments:

Post a Comment